Za co płacą klienci


Za co tak na prawdę płacą Klienci i czemu zawsze jest za drogo? 😉

Niniejszy artykuł postanowiłem napisać po licznych namowach przyjaciół oraz klientów, zarówno tych, którzy skorzystali z mojej oferty i nie żałują oraz tych drugich, którzy jeszcze się wahają czy cena jest adekwatna do końcowego materiału, który otrzymają 😉

A tak serio to bardzo często klienci nie zdają sobie sprawy z tego za co płacą i niniejszym artykułem chciałbym wyjaśnić parę kwestii 😉 Z góry przepraszam jeśli kogoś urażę. Tekst proszę czytać z lekkim przymrużeniem oka 😉

Poniżej przedstawię kilka sytuacji z jakimi się spotkałem w rozmowie z klientami:

KLIENT:. Czy wszystkie zdjęcia, a konkretnie 1000 będę mieć obrobione i wyretuszowane?
FOTOGRAF:. Jest to fizycznie nie możliwe 😉 i już wyjaśniam dlaczego: na jedno zdjęcie w obróbce kolorystycznej w Lightroomie spędzam średnio 20 minut + kolejne 15-30 minut w Photoshopie na retuszu, co nam daje razem 50min x 1000 =50000 minut a to nam daje ok 833 godz pracy (ok 105 dni pracy po 8 godz dziennie ;). Dlatego też klient dostaje wszystkie zdjęcia obrobione kolorystycznie, a tylko wybrane są jeszcze retuszowane i schodzi mi nad tym ok miesiąca czasu (bardzo często zarywam noce żeby się wyrobić, a żeby klient był zadowolony 😉

K: Dlaczego ma Pan tak drogo, skoro kolega (szwagier, wujek, kuzyn itd.) ostatnio kupił sobie lustrzankę w MediaMarkt i może mi zrobić zdjęcia za 300zł albo za darmo w ramach prezentu ślubnego.
F: Cena jest wynikową czasu jaki poświęciłem na naukę fotografowania oraz obróbki na komputerze, ciągłe doskonalenie własnego warsztatu i inwestycja w coraz to lepszy sprzęt. Wspomnę tu jeszcze o zakupie sprzętu fotograficznego, wyposażenia w lampy studyjne, zakup legalnego oprogramowania (które tak samo jak sprzęt foto do tanich nie należą) po amortyzację tego sprzętu i samochodu, którym jeżdżę na zlecenia.

K: Czy gdybym chciał zdjęcia bez obróbki to czy było by taniej?
F: Nie oddaje klientom zdjęć bez obróbki. Staram się, aby kreować swój wizerunek jako profesjonalista, dlatego warto uzmysłowić sobie, że rola fotografika nie kończy się tylko na zrobieniu zdjęć w kościele, a później objadaniu się i „chlaniu” wódy na zabawie weselnej jak uważa garstka ludzi, ale na ciężkiej pracy nierzadko od 8 rano do 2 w nocy a później wielu godzin przed komputerem, aby dany materiał przejrzeć i obrobić. Do tego dochodzi jeszcze wykonanie fotoksiążek, wydruków itp. Każdy z szanujących się fotografików których znam poświęca wiele godzin tygodniowo na doskonalenie swojego warsztatu i rozwijaniu własnego stylu w obróbce zdjęć. Jeszcze przed naciśnięciem spustu migawki mamy w głowie już obmyślony kadr, ustawienia przysłony, czasu i ogniskowej tak aby surowe zdjęcie było już technicznie dobre, ale dopiero wielogodzinna obróbka na komputerze dodaje do tych fotografii to „coś” dzięki czemu od razu poznacie że zdjęcia zrobił profesjonalista 😉

Młodzi bardzo często pytają: „jak to zrobiłeś, że zdjęcia są takie cudowne…” odpowiedź jest prosta 😉 doświadczeniem i zaangażowaniem w postprodukcję każdego zdjęcia 😉 tak aby Klient miał pamiątkę, do której będzie jeszcze wiele razy wracać w przyszłości 😉
Chyba największą dla nas satysfakcją przy oddawaniu materiału jest ten pierwszy moment, gdy Młodzi oglądają album i przeżywają na nowo te chwile z ich najpiękniejszego dnia (często wtedy też słyszę: „kurcze a kiedy zrobiłeś to zdjęcie? ale fajną chwile uchwyciłeś”)
Ale chyba największą radość sprawiają nam Młodzi polecając wśród znajomych naszą pracę i jak później wracają do nas z kolejnymi zleceniami na sesje brzuszkowe czy chrzciny ich dzidziusia 😉

Jeszcze na zakończenie postanowiłem umieścić mini galeryjkę z przykładowymi zdjęciami prosto z aparatu i po obróbce, aby pokazać różnicę pomiędzy amatorską fotografią a profesjonalnymi zdjęciami po obróbce.
Aby powiększyć kliknij na wybrane zdjęcie:

To tyle z takich najczęściej powtarzających się sytuacji (jeśli jeszcze z jakimiś się spotkaliście to piszcie a umieszczę w tym artykule ;).

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>